UNIWERSYTET DZIECI
PROGRAM EDUKACYJNYWZOROWANY NA WYKŁADACH I WARSZTATACH AKADEMICKICH, ADRESOWANY DO DZIECI W WIEKU 6-13 LAT.
Jest to program realizowany w 4 ośrodkach: w Warszawie, Krakowie, Olsztynie i we Wrocławiu.W programie biorą udział uczniowie klas: 1-3 oraz ich nauczyciele. Warsztaty dla dzieci odbywają się w szkole, w ciągu pierwszego roku programu. Nauczyciele przez dwa lata trwania programu uczęszczają na seminaria, które odbywają się na uczelniach wyższych. Przy wsparciu mentorów nauczyciele przygotowują scenariusze lekcji, oparte na metodzie pytań i doświadczeń i realizują je w swoich szkołach. Od września 2012r uczniowie klas 1-3 naszej szkoły biorą udział w tym dwuletnim programie zajęć, który rozwija naukowe myślenie i umiejętność skutecznego działania.
Warsztaty wykraczają poza ramy tradycyjnego nauczania szkolnego i są prowadzone przez pracowników naukowych uczelni wyższych. Program uwzględnia założenia nowej podstawy programowej dla nauczania wczesnoszkolnego.
Korzyści dla uczniów
- dzieci rozbudzają swoją ciekawość i zainteresowania (uniwersyteckie dyscypliny nauki, kontakt z naukowcami)
- kształtujemy u dzieci myślenie naukowe, czyli umiejętność formułowania wniosków w oparciu o obserwacje i doświadczenia (metoda wzorowana na pracy badawczej)
- rozwijamy pomysłowość, umiejętność planowania i pracy zespołowej (elementy pracy projektowej)
- zachęcamy uczniów do używania narzędzi internetowych (wykorzystujemy nowe technologie)
Korzyści dla nauczycieli
- zyskują inspiracje do prowadzonych przez siebie lekcji (obserwacja zajęć naukowych)
- poznają w praktyce formy aktywnej pracy z uczniem metodami aktywnymi (seminaria)
- opracowują autorskie scenariusze lekcji realizujące założenia nowej podstawy programowej (wsparcie mentorów)
- dowiadują się jak wykorzystać nowe technologie w nauczaniu najmłodszych uczniów
W zgodzie z naturą
Uniwersytet Dzieci wraz z naukowcami od sześciu lat rozbudza ciekawość dzieci i wtajemnicza je w arkana nauki.
Szkoła Podstawowa nr 89, w ramach ponad dwuletniej współpracy, i jako jedna z dwóch szkół w Krakowie, bierze udział w kolejnym ProjekcieUniwersytetu pod nazwą: „Jaki mam wpływ na klimat? Wiem, rozumiem, działam”. Jest on współfinansowany przez Ministerstwo Środowiska.
W dniu 20.09.2013r. odbył się w szkole wykład inaugurujący Projekt Edukacji Klimatycznej, na którym uczniowie kl. IV-VI próbowali znaleźć odpowiedź na nurtujące ich pytania: Czy grozi nam epoka lodowcowa i czy morza i oceany zaleją lądy? Czy dwutlenek węgla, który emitowany jest do atmosfery przez człowieka to główny powód zmian klimatycznych na Ziemi?
Wykład pt.: „Technologiczne możliwości redukcji dwutlenku węgla" dla klas starszych prowadził mgr Andrzej Mitur, natomiast 27.09.2013r. wykładowcą tematu Czy czeka nas epoka lodowcowa? dla klas I-III była dr Katarzyna Śnigórska. Po zajęciach uczniowie znali już odpowiedź na te pytania i wiedzieli o wiele więcej! Wykłady były bogato ilustrowane doświadczeniami, pozwoliły uczniom zrozumieć potrzebę dbania o środowisko, na które mamy wpływ zmieniając nasze codzienne zachowania oraz dzięki nowoczesnym technologiom wytwarzania energii. Po wykładach nauczyciele przeprowadzali warsztaty przygotowane w ramach projektu. W klasach I-III przygotowywali z uczniami makiety nowoczesnego domu, pokazując zachowania poszczególnych członków rodziny, które sprzyjają redukcji dwutlenku węgla do atmosfery. Podczas warsztatów dla klas IV-VI nauczyciele wykonywali z uczniami modele elektrowni zasilanych odnawialnymi źródłami energii, aby zilustrować ich budowę i sposób działania, a tym samym pozwolić dzieciom wywnioskować, czy takie źródła energii są alternatywą dla konwencjonalnych rozwiązań, i jaki mają wpływ na emisję dwutlenku węgla do atmosfery.
Naukowcy są zgodni, że źródło zmian klimatycznych ma kilka przyczyn. Cześć z nich jest wywołana przez czynniki naturalne, za część odpowiadamy my - ludzie, mieszkańcy Ziemi. Każdy z nas może przyczynić się jednak do poprawy stanu środowiska przyrodniczego. Wystarczy wyrobić w sobie dobre praktyki i nawyki, jak: oszczędzanie wody, segregowanie odpadów lub korzystanie z odnawialnych źródeł energii. Cieszy zainteresowanie dzieci tematem ekologicznym.
Od najmłodszych lat uczmy się żyć w zgodzie z naturą!
UNIWERSYTET DZIECI w Szkole Podstawowej nr 89
W roku szkolnym 2012/2013 nasza szkoła przystąpiła do programu edukacyjnego Uniwersytet Dzieci, w którym biorą udział dzieci z klasy IIa, IIIa, IIIc i IIId. Dzięki temu programowi nasi uczniowie mają możliwość rozwijania swoich zainteresowań i pasji. Biorą udział w 10 warsztatach naukowych w ramach pięciu gałęzi wiedzy(społecznych, przyrodniczych, humanistycznych, formalnych i politechnicznych) pokazujących bogactwo i różnorodność świata nauki.Uczestniczą w wykładzie akademickim na jednej z partnerskich uczelni wyższych. Wykonują zadania uaktywniające wiedzę zdobytą podczas warsztatów. Dodatkowo uczniowie działają w internetowych szkolnych klubach naukowych, gdzie każdy zawsze znajdzie coś dla siebie.
Zajęcia prowadzone są metodą zapytań i doświadczeń. Wykonują doświadczenia, które w sposób szybki i łatwy pozwalają zrozumieć im niezwykłe zjawiska z otaczającego ich świata. Natomiast bezpośredni kontakt z naukowcami sprawia, że nauka staje się bliska, inspirująca i przydatna na co dzień. Wszystko po to, by wzbudzić aktywność uczniów. Pozwala im to w pełni zrozumieć poruszaną tematykę. Projekt angażuje również nauczycieli. Uczestniczą bowiem w systematycznych szkoleniach oraz tworzą scenariusze na podstawie, których prowadzą zajęcia oparte na pytaniach i doświadczeniach. Uczniowie bardzo chętnie biorą udział w warsztatach i zawsze z niecierpliwością oczekują kolejnych zajęć. Projekt będzie kontynuowany, choć trochę w innej formie, w nowym roku szkolnym w klasach pierwszych.
Podczas szczytu klimatycznego ONZ w Warszawie był prezentowany film z zajęć, odbywających się w naszej szkole w związku z szeroko pojętą edukacją ekologiczną, która propagowana jest wśród naszych uczniów. Przy okazji konferencji odbędzie się kilkadziesiąt imprez naukowych i kulturalnych: spotkań, seminariów oraz warsztatów dotyczących tematyki zmian klimatu i możliwości ograniczania ich skutków. Zaprezentowany będzie również film podsumowujący realizację projektu "Jaki mam wpływ na klimat? Wiem, rozumiem, działam" przygotowanego przez Ministerstwo Środowiska i Fundację Uniwersytet Dzieci.
Czy temat zmian klimatycznych jest trudny dla uczniów podstawówek? Niekoniecznie - naukowe myślenie, doświadczenia i prototypowanie ekologicznych urządzeń towarzyszyły warsztatom edukacyjnym w krakowskich szkołach. Realizacją programu kieruje w naszej szkole Beata Chronówka. |
Klub Młodego Odkrywcy – program edukacyjny koordynowany przez Centrum Nauki Kopernik – Warszawa.
Klub Młodego Odkrywcy to miejsce, gdzie każdy może zostać badaczem. Nie oceniamy stanu wiedzy, nie stawiamy ocen. Tu nikt nie popełnia błędu. Bawimy się i zachęcamy do weryfikowania własnych hipotez.
W Klubie nie dajemy gotowych rozwiązań. Na własną rękę i zgodnie z własnymi zainteresowaniami klubowicze wraz z opiekunami szukają odpowiedzi na naukowe pytania.
CZYSTA MAŁOPOLSKA- PROJEKT EKOLOGICZNY DOTYCZĄCY SELEKTYWNEGO GOSPODAROWANIA ODPADAMI.
Celem projektu jest zwiększenie świadomościekologicznej dzieci i młodzieży województwa małopolskiego nt. potrzeby selektywnego gospodarowania odpadami i zagrożeń, jakie niesie wytwarzanie nadmiernej ilości odpadów, kształtowanie proekologicznych zachowań w postępowaniu z odpadami w codziennym życiu, utrwalenie zdobytej wiedzy i umiejętności poprzez systematyczne, praktyczne działanie związane z selektywną zbiórką odpadów, a także promowanie postaw ekologicznych wśród dzieci i młodzieży oraz upowszechnienie dobrych praktyk w zakresie gospodarowania odpadami.
Projekt realizowany jest w okresie od listopada 2013 r. do czerwca 2014 r przez nauczycieli przyrody i całą społeczność szkolną.